Hvorfor heter det Black Friday? (Historien bak Black Friday)
Historien bak navnet "Black Friday"
Opprinnelsen i USA
Black Friday startet i USA på 1960-tallet. Philadelphia er kjent som stedet hvor begrepet først ble brukt, og det hadde faktisk lite med shopping å gjøre til å begynne med.
Dagen etter Thanksgiving, som er den fjerde torsdagen i november, strømmet det folk ut i gatene, både på grunn av starten på julehandelen, men også fordi det var en stor fotballkamp dagen etter. Politiet begynte å referere til denne dagen som "Black Friday" på grunn av all kaoset og de store folkemengdene i byen.
Den økonomiske betydningen
Etter hvert endret Black Friday seg fra å være en dag preget av trafikkproblemer til å bli starten på julehandelen, hvor butikkene tilbød enorme rabatter. Dette skapte en stor økonomisk betydning for detaljhandelen, som tjente mye penger denne dagen.
Nå er det blitt en av de viktigste dagene for butikker over hele verden, og i Norge forventer organisasjonen Virke hvert år høye salgstall under Black Friday.
Hvorfor "Black" i Black Friday?
Du lurer kanskje på hvorfor det er akkurat "Black" som er brukt i navnet? Det er flere teorier. En forklaring kan være at det referer til de kaotiske og stressende situasjonene på gaten i Philadelphia.
...Eller en forbindelse til butikkers regnskapspraksis?
En annen teori, og kanskje den mest populære, er at butikkene brukte å gå fra å være "i rødt" (som betyr tap i regnskapet) til å være "i svart" (som betyr profitt) denne dagen på grunn av den store omsetningen. Dermed kan "Black Friday" ha referert til dagen da mange butikker endelig hentet igjen årets første tapsmåneder.
Kulturelle og sosiale aspekter
Black Friday har hatt stor innflytelse på hvordan folk handler, spesielt når det kommer til å utnytte rabatter.
Det har blitt en dag der mange planlegger kjøpene sine, både til seg selv og til julegaver. En undersøkelse fra SIFO i 2018 viste hvordan Black Friday påvirker norske forbrukere, og at mange av oss faktisk tilpasser handlemønstrene våre for å utnytte rabattene.
Mediedekning og popularisering
Black Friday har også fått mye mediedekning, og denne oppmerksomheten har bidratt til å gjøre det enda mer populært. I dag følger mange medier Black Friday tett, og noen, som VG, har til og med egne studioer som gir oppdateringer på de beste tilbudene.
Black Friday i Norge
Det tok ikke lang tid før Black Friday spredte seg til andre land. I 2010 kom den første Black Friday-salget til Norge, hvor Oslo Fashion Outlet og Komplett.no var noen av de første til å hoppe på trenden.
Dette markerte starten på noe stort, og siden har Black Friday vokst seg stadig større i norsk handelsliv.
Siden den gang har det bare vokst, og nå er det nesten umulig å ikke høre om Black Friday i løpet av november. Butikker som Elkjøp, Power og XXL har gjort det til en årlig tradisjon, og nordmenn strømmer til både fysiske butikker og nettbutikker for å gjøre gode kjøp.
Dagens Black Friday
Selv om Black Friday opprinnelig var en dag for fysisk handel, har netthandel blitt en stor del av dagen. Nettbutikker som nevnte Komplett.no og andre har blitt sentrale aktører. Dette har gjort det mulig for folk å handle fra komforten av sitt eget hjem, noe som har ført til at Black Friday har blitt enda mer tilgjengelig.
Les også: Cyber Monday vs Black Friday: Hva er forskjellen?
Forbrukeratferd og trender
Nå til dags er det ikke bare én dag – vi har hele Black Week og til og med Black November, hvor tilbudene starter tidligere og varer lengre. Flere butikker forlenger salget, og dette har gjort at folk handler mer spredt gjennom måneden.
Kontroverser og kritikk rundt Black Friday
Men det er ikke alle som er like begeistret for Black Friday. Mange miljøforkjempere har vært kritiske til den økte forbruksmentaliteten. Arild Hermstad fra Framtiden i våre hender har vært en av de mest fremtredende kritikerne. Han har påpekt at Black Friday fører til overforbruk, noe som er dårlig for miljøet.
Alternative bevegelser
Flere organisasjoner og selskaper har valgt å gå en annen vei. For eksempel har IKEA boikottet Black Friday, og arrangerer i stedet arrangementer som Den store strammedagen og Hack Friday.
Også Den Norske Turistforening har lansert sitt eget initiativ kalt Green Friday, som oppfordrer folk til å komme seg ut i naturen i stedet for å shoppe.
Bergans har også bidratt med sitt, og tilbyr gratis reparasjoner på utstyr som et bærekraftig alternativ til å kjøpe nytt.
Black Friday vs. andre salgsdager
Black Friday er ikke den eneste store salgsdagen. Cyber Monday er rett etterpå, og er hovedsakelig fokusert på netthandel. Og så har vi også Singles' Day, som opprinnelig startet i Kina, men som også har blitt populært i resten av verden. Singles' Day er nå verdens største shoppingdag, og utfordrer Black Friday på flere områder.
Selv om Black Friday er en dag fylt med knallgode tilbud, og julegavene kan spikres tidlig, er det også viktig å være bevisst på hvordan det påvirker både forbrukeradferd og miljøet.
Så: handle smart, og handle med måte!