Media og det menneskelege

Media og det menneskelege

Media og det menneskelege: moralfilosofiske utgangspunkt for journalistisk etikk. Denne boka skisserer eit utgangspunkt for ein ny presseetikk. Ifølgje forfattaren må journalistisk praksis forankrast i noko anna enn magekjensla eller den siste PFU-avgjerda. Boka gir ei innføring i klassiske filosofiske definisjonar av etikk o......
fra 190,-
Tilgjengelig i 1 butikker
Brukt
Frakt og levering
Beskrivelse
Media og det menneskelege: moralfilosofiske utgangspunkt for journalistisk etikk. Denne boka skisserer eit utgangspunkt for ein ny presseetikk. Ifølgje forfattaren må journalistisk praksis forankrast i noko anna enn magekjensla eller den siste PFU-avgjerda. Boka gir ei innføring i klassiske filosofiske definisjonar av etikk og moral og koplar desse teoriane til moderne massekommunikasjon. Eit sentralt spørsmål er: kva er etisk kommunikasjon? Forfattaren brukar Aristoteles og seinare filosofar sine teoriar til å vise at journalisten må ta utgangspunkt i seg sjølv når han/ho utformar si yrkesrolle - "først menneske, så journalist". Boka munnar ut i 9 "tesar" om grunnlaget for ein ny medieetikk. Boka vender seg til journalistar og andre med interesse for medias rolle i samtida. Lars Arve Røssland er førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitskap, Universitetet i Bergen. Han har skrive doktoravhandling om det norske presseetiske systemet, og har skrive fleire artiklar, rapportar og bøker om pressetiske emne. Forfattere: Lars Arve Røssland Utgave: 1 utg. Språk: Norsk (Nynorsk) Sidetall: 183 ISBN: 9788252170184 Vekt: 230 g Forla Samlaget Innbindin Heftet Utgitt: 2007 Veil. pris: 320 kr

Produktinformasjon

Oppdag "Media og det menneskelege": En ny tilnærming til presseetikk

Er du nysgjerrig på hvordan journalistikk kan forene moral og etikk? Med boken Media og det menneskelege får du et dypere innblikk i hvordan mediemiljøet kan omfavne menneskelig erfaring og etiske standarder. Dette er ikke bare en teori, men en prat om hvor viktig det er å forstå det moralske fundamentet bak journalistikken.

Forfatteren Lars Arve Røssland

Førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, Lars Arve Røssland, tar oss med på en reise gjennom klassiske filosofiske teorer. Hans bakgrunn innen presseetikk gir boken en autoritativ stemme, og med hans innsikt kan du få en konkret forståelse av hvordan journalistikken bør forankres i etisk tenkning.

  • Språk: Norsk (Nynorsk)
  • Sidetall: 183
  • ISBN: 9788252170184
  • Vekt: 230 g
  • Utgitt av: Samlaget
  • Format: Heftet
  • Veiledende pris: 320 kr

Hva du kan forvente av innholdet

Boken gir ikke bare en innføring i etikk og moral, men presenterer også 9 teser som kan danne grunnlaget for en ny presseetikk. Du vil lære om hva som utgjør etisk kommunikasjon, og hvordan medietekster kan skapes med en dypere forståelse av journalistens rolle. Med sine retoriske spørsmål og analogier vekker Røssland refleksjon over den lille men viktige differansen mellom 'å være menneske' og 'å være journalist'.

Enten du er journalist, student eller bare har en interesse for medienes rolle i samfunnsutviklingen, er Media og det menneskelege en uunngåelig lesning. Boken inviterer deg til å tenke dypere, spørre mer og forstå bedre. Hvem vet – kanskje dette blir en ny vri på hvordan du ser på journalistikken!

Spesifikasjon

Produkt
ProduktnavnMedia og det menneskelege
MerkeOther Brand

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 190,- den billigste prisen for Media og det menneskelege blant 1 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste samfunnsvitenskap for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
190,-
Gjennomsnittspris:
190,-
Høyeste pris:
190,-
Beste tilbudet:
bokia.no
Tilgjengelig