Hitlers Byggherrer Av Ketil Gjølme Andersen

Hitlers Byggherrer Av Ketil Gjølme Andersen

Vinteren 1942 beordret Adolf Hitler at det skulle bygges jernbane gjennom Nord-Norge til Kirkenes. Banen skulle bygges på svært kort tid og hadde en høy pris målt i menneskelige lidelser. Av de om lag 25 000 krigsfangene som ble satt til det tunge arbeidet, omkom over 2100. Ytterligere tusen fanger døde i forlis på vei til je......
fra 200,-
Tilgjengelig i 3 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Vinteren 1942 beordret Adolf Hitler at det skulle bygges jernbane gjennom Nord-Norge til Kirkenes. Banen skulle bygges på svært kort tid og hadde en høy pris målt i menneskelige lidelser. Av de om lag 25 000 krigsfangene som ble satt til det tunge arbeidet, omkom over 2100. Ytterligere tusen fanger døde i forlis på vei til jernbaneanleggene i nord. Polarjernbanen krevde også innsats av store materielle ressurser. Behovet for stål, betong og trevirke var så enormt at banen skapte problemer for den tyske rustningsindustrien. Til tross for at Tysklands sviktende krigslykke gjorde prosjektet stadig mer meningsløst, fortsatte arbeidet helt fram til fredsdagene i mai 1945.<br/><br/>Norge hadde en sentral plass på Hitlers europakart. Den lange kysten var strategisk viktig for krigføringen, og med sin spektakulære natur og sine rike ressurser var landet tiltenkt en framtredende rolle også etter den endelige seieren. I løpet av okkupasjonsårene planla og igangsatte nazistene en lang rekke byggeprosjekter i Norge. Det skulle reises nye byer, festningsverk og fabrikker, anlegges veier og ikke minst jernbane. Hovedansvaret for disse prosjektene ble gitt til ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer.<br/><br/>Hitlers byggherrer ¿ Fritz Todt og Albert Speer i Norge følger to av Førerens aller mest betrodde menn og deres byggeprosjekter på norsk jord. I Hitlers rasistiske visjoner om et stort, sammenhengende og etnisk homogent Europa var det behov for veier og jernbaner som knyttet riket sammen i praktisk og symbolsk forstand. Jernbanestrekningene og de brede veiene som Todt og Speer fikk bygget, var teknologiske framskritt og maktarkitektur på samme tid. Og Hitler var overbevist om at selv den mest krevende oppgave, som jernbanebygging i ulendt arktisk landskap, kunne gjennomføres om man bare hadde teknologisk innsikt og sterk nok vilje.<br/><br/>Ketil Gjølme Andersen (f. 1963) er førstekonservator ved Norsk Teknisk Museum. Han har doktorgrad i historie fra Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker. I første bind av historieverket om Norsk Hydro avslørte han selskapets bruk av tvangsarbeidskraft under andre verdenskrig. Han var ansvarlig for utstillingen Grossraum ¿ Organisasjon Todt og tvangsarbeid i Norge 1940¿1945 på Teknisk museum.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Vinteren 1942 beordret Adolf Hitler at det skulle bygges jernbane gjennom Nord-Norge til Kirkenes. Banen skulle bygges på svært kort tid og hadde en høy pris målt i menneskelige lidelser. Av de om lag 25 000 krigsfangene som ble satt til det tunge arbeidet, omkom over 2100. Ytterligere tusen fanger døde i forlis på vei til jernbaneanleggene i nord. Polarjernbanen krevde også innsats av store materielle ressurser. Behovet for stål, betong og trevirke var så enormt at banen skapte problemer for den tyske rustningsindustrien. Til tross for at Tysklands sviktende krigslykke gjorde prosjektet stadig mer meningsløst, fortsatte arbeidet helt fram til fredsdagene i mai 1945.Norge hadde en sentral plass på Hitlers europakart. Den lange kysten var strategisk viktig for krigføringen, og med sin spektakulære natur og sine rike ressurser var landet tiltenkt en framtredende rolle også etter den endelige seieren. I løpet av okkupasjonsårene planla og igangsatte nazistene en lang rekke byggeprosjekter i Norge. Det skulle reises nye byer, festningsverk og fabrikker, anlegges veier og ikke minst jernbane. Hovedansvaret for disse prosjektene ble gitt til ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer.Hitlers byggherrer – Fritz Todt og Albert Speer i Norge følger to av Førerens aller mest betrodde menn og deres byggeprosjekter på norsk jord. I Hitlers rasistiske visjoner om et stort, sammenhengende og etnisk homogent Europa var det behov for veier og jernbaner som knyttet riket sammen i praktisk og symbolsk forstand. Jernbanestrekningene og de brede veiene som Todt og Speer fikk bygget, var teknologiske framskritt og maktarkitektur på samme tid. Og Hitler var overbevist om at selv den mest krevende oppgave, som jernbanebygging i ulendt arktisk landskap, kunne gjennomføres om man bare hadde teknologisk innsikt og sterk nok vilje.Ketil Gjølme Andersen (f. 1963) er førstekonservator ved Norsk Teknisk Museum. Han har doktorgrad i historie fra Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker. I første bind av historieverket om Norsk Hydro avslørte han selskapets bruk av tvangsarbeidskraft under andre verdenskrig. Han var ansvarlig for utstillingen Grossraum – Organisasjon Todt og tvangsarbeid i Norge 1940–1945 på Teknisk museum.

Produktinformasjon

Utforsk Hitlers Byggherrer Av Ketil Gjølme Andersen

Dykk ned i en av de mest fascinerende og tragiske kapitlene i Norges historie med Hitlers Byggherrer av Ketil Gjølme Andersen. Dette omfattende verket tar deg med på en reise gjennom den mørke tiden under andre verdenskrig, hvor jernbaneprosjekter ble bygget med en enorm menneskelig kostnad.

Grusomme fakta om byggeprosjektet

  • Bygging av jernbane: I vinteren 1942 ble det beordret bygging av en jernbane fra Nord-Norge til Kirkenes.
  • Menneskelige lidelser: Omtrent 25 000 krigsfangere ble satt i hardt arbeid, og mer enn 2100 av dem mistet livet.
  • Materielle utfordringer: Behovet for ressurser som stål, betong og trevirke skapte problemer for den tyske rustningsindustrien.

Fritz Todt og Albert Speer: Hitlers Byggherrer

Dette boka gir også et innblikk i de to sentrale skikkelsene i nazistenes byggeprosjekt: Fritz Todt og Albert Speer. Hvordan klarte de å implementere Hitlers visjoner i et arktisk og ulendt landskap? Andersen gransker deres roller og ansvarsområder med en presisjon som bare en førstekonservator med doktorgrad kan.

Detaljer om produktet

Forfatter: Ketil Gjølme Andersen
Utgave: 1. utg.
Språk: Norsk (Bokmål)
Sidetall: 310
ISBN: 9788245025200
Vekt: 831 g
Innbinding: Innbundet
Utgitt: 2021
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Kategori: Samfunn, historie
Veil. pris: 399 kr

Hvorfor lese Hitlers Byggherrer?

Er du interessert i historie, spesielt den delen som angår krigen i Norge? Hitlers Byggherrer gir et unikt, dyptgående perspektiv på hvordan krigsstrategier ble implementert på bakkenivå. Boken er en blanding av dokumentert fakta og rørende historier om menneskene bak jernbanebyggingen, noe som gjør den til en viktig lesning for både historiefans og studenter.

Ikke gå glipp av sjansen til å forstå et av de mest dramatiske og gripende aspektene ved Norges krigshistorie. Legg til Hitlers Byggherrer Av Ketil Gjølme Andersen i din bokhylle i dag!

Spesifikasjon

Generelt
Sett
Nei

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 200,- den billigste prisen for Hitlers Byggherrer Av Ketil Gjølme Andersen blant 3 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste historie og dokumentar for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
200,-
Gjennomsnittspris:
200,-
Høyeste pris:
200,-
Beste tilbudet:
bokia.no
Ikke tilgjengelig