Norsk Mediehistorie Av Henrik G. Bastiansen, Hans Fredrik Dahl

Norsk Mediehistorie Av Henrik G. Bastiansen, Hans Fredrik Dahl

Hvorfor skal vi lese mediehistorie? Å forstå den tiden vi lever i, innebærer å forstå hvordan fortidens mennesker kommuniserte. Dagens medier, teknologi og symboler har konkurrert med og bygger på tidligere uttrykk - i stil, form og konkurranse.«Norsk mediehistorie» begynner med vikingtidens steinhogging før den kort tar oss......
fra 290,-
Tilgjengelig i 3 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Hvorfor skal vi lese mediehistorie? Å forstå den tiden vi lever i, innebærer å forstå hvordan fortidens mennesker kommuniserte. Dagens medier, teknologi og symboler har konkurrert med og bygger på tidligere uttrykk - i stil, form og konkurranse.<br><br>«Norsk mediehistorie» begynner med vikingtidens steinhogging før den kort tar oss gjennom boktrykkerkunsten og eneveldes sensur, inntil mediesamfunnet slår ut i full, politisk blomst i 1814. På Eidsvoll fikk vi valgfrihet for noen, trykkefrihet for nesten alle, og en fullverdig opposisjonell journalistikk. Norge ble et mediesamfunn med vekst i aviser og stadig nye lokale kanaler. Fotografiet kom, deretter grammofonen, så filmen, radioen og fjernsynet, og til sist internett med alle sine muligheter. Vi fikk romaner, tegneserier og show i radio og tv, blogger, byråer og delinger slik vi kjenner dem i dag. Vi fikk kort sagt hele den vidunderlige nye verden der alle snakker med alle, der de ansvarlige kommer med sine argumenter like fullt som nettrollene med sitt raseri. Henrik Bastiansen og Hans Fredrik Dahl tar oss med gjennom denne merkelige historien om landets vei fra fattig provins til yrende rikt mediesamfunn.<br><br>3. utgave av «Norsk mediehistorie» er revidert og ajourført, og rommer et nytt, fyldig kapittel om internett og digitale medier. Resultatet er en bok til glede for alle som vil forstå fortidens og nåtidens medier med deres aktører og stjerner - fra Marcus Thrane til skuespillerne i Skam. Dette er en bok for studenter, personer og familier landet rundt som med sitt vitebegjær og sin lattertrang har bestemt mye av utviklingen i medienes mentalitet.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Hvorfor skal vi lese mediehistorie? Å forstå den tiden vi lever i, innebærer å forstå hvordan fortidens mennesker kommuniserte. Dagens medier, teknologi og symboler har konkurrert med og bygger på tidligere uttrykk - i stil, form og konkurranse.«Norsk mediehistorie» begynner med vikingtidens steinhogging før den kort tar oss gjennom boktrykkerkunsten og eneveldes sensur, inntil mediesamfunnet slår ut i full, politisk blomst i 1814. På Eidsvoll fikk vi valgfrihet for noen, trykkefrihet for nesten alle, og en fullverdig opposisjonell journalistikk. Norge ble et mediesamfunn med vekst i aviser og stadig nye lokale kanaler. Fotografiet kom, deretter grammofonen, så filmen, radioen og fjernsynet, og til sist internett med alle sine muligheter. Vi fikk romaner, tegneserier og show i radio og tv, blogger, byråer og delinger slik vi kjenner dem i dag. Vi fikk kort sagt hele den vidunderlige nye verden der alle snakker med alle, der de ansvarlige kommer med sine argumenter like fullt som nettrollene med sitt raseri. Henrik Bastiansen og Hans Fredrik Dahl tar oss med gjennom denne merkelige historien om landets vei fra fattig provins til yrende rikt mediesamfunn.3. utgave av «Norsk mediehistorie» er revidert og ajourført, og rommer et nytt, fyldig kapittel om internett og digitale medier. Resultatet er en bok til glede for alle som vil forstå fortidens og nåtidens medier med deres aktører og stjerner - fra Marcus Thrane til skuespillerne i Skam. Dette er en bok for studenter, personer og familier landet rundt som med sitt vitebegjær og sin lattertrang har bestemt mye av utviklingen i medienes mentalitet.

Produktinformasjon

Dykk ned i Norsk Mediehistorie Av Henrik G. Bastiansen, Hans Fredrik Dahl

Er du nysgjerrig på hvordan medier har utviklet seg i Norge? Da er denne boken noe for deg! I Norsk Mediehistorie tar forfatterne deg med fra vikingtidens steinhogging og inn i vår moderne, digitale tidsalder. Boken gir en fascinerende oversikt over medienes utvikling og hvordan de har formet samfunnet vi lever i i dag.

Hvorfor lese Norsk Mediehistorie?

  • Få innsikt: Forstå hvordan kommunikasjonen har endret seg over tid, fra trykkefrihetens komme til dagens sosiale medier.
  • Historisk kontekst: Opplev viktige milepæler som innføringen av aviser, radio, fjernsyn og internett.
  • Rik på informasjon: Boken inneholder et nytt kapittel om digitale medier, så du får med deg den siste utviklingen.

Detaljer om Norsk Mediehistorie

  • Forfattere: Henrik G. Bastiansen, Hans Fredrik Dahl
  • Utgave: 3. utgave, revidert og ajourført
  • Språk: Norsk (Bokmål)
  • Sidetall: 471
  • Format: Heftet
  • Utgivelse: 2019
  • Veil. pris: 529 kr
  • ISBN: 9788215031989
  • Vekt: 1045 g
  • Utgiver: Universitetsforlaget AS

En berikende leseropplevelse

Norsk Mediehistorie er ikke bare en bok for studenter eller akademikere; den er for alle som er nysgjerrige på Norges medieutvikling. Enten du er en medieentusiast, en journalist i spesialisering, eller bare ønsker å forstå bedre hvor kommunikasjonens verden er på vei, gir denne boken deg både kunnskap og underholdning.

Med sitt engasjerende språk og grundige forskning, er Norsk Mediehistorie et must-read for alle som ønsker å navigere i vår stadig mer kompliserte medieverden. Sikre deg ditt eksemplar i dag, og bli med på en reise gjennom tidene!

Spesifikasjon

Generelt
SpråkNorsk
Sett
Nei

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 290,- den billigste prisen for Norsk Mediehistorie Av Henrik G. Bastiansen, Hans Fredrik Dahl blant 3 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste samfunnsvitenskap for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
290,-
Gjennomsnittspris:
290,-
Høyeste pris:
290,-
Beste tilbudet:
bokia.no
Ikke tilgjengelig