Kritisk Tenkning I Samfunnsfag

Kritisk Tenkning I Samfunnsfag

Forfatterne i denne boken drøfter hva som ligger i begrepet kritisk tenkning i samfunnsfag og knytter det til teorier om danning. Er kritisk tenkning en generell ferdighet på tvers av fagene, eller er det uløselig knyttet til et bestemt faginnhold? Er det kanskje begge deler? Svaret er viktig for den praktiske samfunnsdidakti......
fra 436,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Hva innebærer kritisk tenkning i samfunnsfag?<br><br>Forfatterne i denne boken drøfter hva som ligger i begrepet kritisk tenkning i samfunnsfag og knytter det til teorier om danning. Er kritisk tenkning en generell ferdighet på tvers av fagene, eller er det uløselig knyttet til et bestemt faginnhold? Er det kanskje begge deler? Svaret er viktig for den praktiske samfunnsdidaktikken i skolen.<br><br>Kritisk tenkning innebærer en aktiv og vurderende tilnærming til kunnskap, oppfatninger og handlinger. Det handler også om å problematisere samfunnsforhold og stille spørsmål til vedtatte sannheter. I norsk skole skal imidlertid lærere fremme visse verdier. Elevene skal være kritiske, men kanskje ikke til alt. Også dette utfordrende normative aspektet ved kritisk tenkning blir drøftet i boken.<br><br>Bidragene i antologien er basert på variert empirisk materiale og forskjellige metoder, inkludert klasseromobservasjon, aksjonsforskning, intervjuer og tekstanalyser.<br><br>Målgruppen for boken er lærerutdannere, lærerstudenter og samfunnsfagslærere i skolen.<br><br>Marlen Ferrer og Annika Wetlesen, begge ansatt ved OsloMet, er redaktører for boken. Øvrige bidragsytere er Siv Eie, Lisbeth Elvebakk, Evy Jøsok, Brit Marie Hovland, Anders G. Kjøstvedt, Annelie Ott, Erik Ryen, Marit Storhaug og Per Anders Aas.<br><br>«I boken blir det nevnt flere pedagogiske grep som kan gjøre det lettere å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet». Anne Rita Feet, Bedre skole 2-20.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Forfatterne i denne boken drøfter hva som ligger i begrepet kritisk tenkning i samfunnsfag og knytter det til teorier om danning. Er kritisk tenkning en generell ferdighet på tvers av fagene, eller er det uløselig knyttet til et bestemt faginnhold? Er det kanskje begge deler? Svaret er viktig for den praktiske samfunnsdidaktikken i skolen.Kritisk tenkning innebærer en aktiv og vurderende tilnærming til kunnskap, oppfatninger og handlinger. Det handler også om å problematisere samfunnsforhold og stille spørsmål til vedtatte sannheter. I norsk skole skal imidlertid lærere fremme visse verdier. Elevene skal være kritiske, men kanskje ikke til alt. Også dette utfordrende normative aspektet ved kritisk tenkning blir drøftet i boken.Bidragene i antologien er basert på variert empirisk materiale og forskjellige metoder, inkludert klasseromobservasjon, aksjonsforskning, intervjuer og tekstanalyser.Målgruppen for boken er lærerutdannere, lærerstudenter og samfunnsfagslærere i skolen.Marlen Ferrer og Annika Wetlesen, begge ansatt ved OsloMet, er redaktører for boken. Øvrige bidragsytere er Siv Eie, Lisbeth Elvebakk, Evy Jøsok, Brit Marie Hovland, Anders G. Kjøstvedt, Annelie Ott, Erik Ryen, Marit Storhaug og Per Anders Aas.«I boken blir det nevnt flere pedagogiske grep som kan gjøre det lettere å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet». Anne Rita Feet, Bedre skole 2-20.

Produktinformasjon

Kritisk Tenkning I Samfunnsfag – En Nøkkel til Danning

Er du på jakt etter en dybdeinnsikt i kritisk tenkning og dens betydning i skolefaget samfunnsfag? Boken Kritisk Tenkning I Samfunnsfag er akkurat det du trenger! Utgitt av Aschehoug & Co, denne antologien gjør det klart at kritisk tenkning ikke bare er en generell ferdighet, men også en essensiell del av spesifikke faginnhold.

Hva Du Vil Lære med Kritisk Tenkning I Samfunnsfag

Boken tar for seg sentrale spørsmål som:

  • Hva innebærer kritisk tenkning i samfunnsfag?
  • Er denne ferdigheten knyttet til danning, eller kan den anvendes på tvers av fag?
  • Hvordan kan vi fremme kritisk tenkning blant elever uten å overskride enkelte normative verdier?

Forfatterne, ledet av redaktørene Marlen Ferrer og Annika Wetlesen fra OsloMet, benytter variert empirisk materiale og metoder for å belyse disse viktige temaene. Bidragene omfatter klasseromobservasjon, aksjonsforskning, intervjuer og tekstanalyse.

Praktiske Pedagogiske Grep

En av bokas sterkeste sider er de praktiske pedagogiske grepene som foreslås for å hjelpe lærere å implementere kritisk tenkning i klasserommet. Det gir ikke bare lærere verktøyene de trenger, men også inspirasjon til å utfordre elevenes tankesett.

Detaljer om Produktet

  • Utgave: 1. utg.
  • Språk: Norsk (Bokmål)
  • Sidetall: 198
  • ISBN: 9788215031835
  • Vekt: 430 g
  • Innbinding: Heftet
  • Utgitt: 2019
  • Veiledende pris: 449 NOK
  • Kategori: Undervisningsmetodikk, Lærerutdanning, Humaniora og samfunnsfag

Å forstå kritisk tenkning gjennom samfunnsfag kan være avgjørende for å utvikle elevers evne til å analysere og vurdere samfunnet de lever i. Ta skrittet mot å berike undervisningen din med Kritisk Tenkning I Samfunnsfag! Få tak i boken i dag, og bli med på reisen mot en mer kritisk, informert fremtid for våre unge.

Spesifikasjon

Spesifikasjoner
SpråkNorsk

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 436,- den billigste prisen for Kritisk Tenkning I Samfunnsfag blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
359,-
Gjennomsnittspris:
380,-
Høyeste pris:
399,-
Beste tilbudet:
norli.no
Tilgjengelig