Inkluderende Spesialundervisning

Inkluderende Spesialundervisning

Spesialundervisning i skolen er et tema som er mye debattert, men debatten har til tider vært preget av manglende kunnskaper om hvilke faktorer som spiller inn, forenklede framstillinger og en instrumentell forståelse av hvordan kvaliteten på undervisningen kan heves.Denne boka søker på grunnlag av forskning å bidra til kunns......
fra 459,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Spesialundervisning i skolen er et tema som er mye debattert, men debatten har til tider vært preget av manglende kunnskaper om hvilke faktorer som spiller inn, forenklede framstillinger og en instrumentell forståelse av hvordan kvaliteten på undervisningen kan heves. Denne boka søker på grunnlag av forskning å bidra til kunnskapsutviklingen innen det (spesial)pedagogiske området. Den gir eksempler på praksis, bidrar med ny forståelse av spesialpedagogikkens plass i skolen og viser at debatten om spesialundervisningen ikke kan skilles fra den generelle debatten om norsk utdanning. Forfatterne presenterer nye perspektiver på den skolepolitiske utviklingen i Norge, og på skolen som en helhetlig opplæringsinstitusjon, og gir innspill til videre forskning og praksisutvikling. Det er først når vi er enige om hva vi mener med likeverdig utdannelse, hva som er god praksis, og på hvilken måte vi ønsker å utvikle det spesialpedagogiske tilbudet, at debatten kan gi oss nyttige svar. Med dette utgangspunktet oppfordres alle som leser boka, til å videreføre debatten om retningen på norsk skole. Inkluderende spesialundervisning retter seg mot forskere, studenter, lærere, spesialpedagoger og andre som arbeider innenfor pedagogisk praksis. Rune Sarromaa Hausstätter Professor ved Høgskolen i Innlandet. Han forsker innenfor området spesialpedagogikk og spesialundervisning. Rune har tidligere blant annet gitt ut bøkene Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer (Fagbokforlaget) og Spesialundervisning i grunnskolen (Fagbokforlaget). Dordy Wilson Kunnskapssjef i Hamar og tidligere stipendiat ved Høgskolen i Innlandet. Hun har forsket på områder innen feltet formativ vurdering. Dordy har tidligere gitt ut boka Spesialundervisning i grunnskolen (Fagbokforlaget). Harald Jarning Førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Forskskningsinteressene hans omfatter didaktikk og læreryrket samt utdanningshistoriske og kunnskapspolitiske tema. Han har blant annet publisert «Resultater som teller kunnskapskontroll og resultater i skolens århundre», i PISA sannheten om skolen? og «Between Common Schooling and the Academe: the Internation Examinations Inquiry in Norway, 1935-1961, sammen med Gro Hanne Aas, i An Atlantic Crossing. Sølvi Mausethagen Førsteamanuensis ved Oslo Met. Hun forsker på oppfatninger av lærerprofesjonalitet i politiske dokumenter og hos profesjonen selv. Sølvi har blant annet publisert artikler og rapporter innenfor områdene lærer/elev-relasjoner og kvalifisering til høyere utdanning. Peder Haug Professor ved Høgskulen i Volda. Han har i en årrekke forsket på skolens innhold og utvikling. Peder har gitt ut en rekke bøker og artikler. Den siste boka (2012) er Kvalitet i opplæringa: arbeid i grunnskulen observert og vurdert (Samlaget). Ingrid Tvete Høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker på området entreprenørskap i skolen. Ingrid har tidligere forsket på holdninger i norske lærebøker knyttet til nord/sør-spørsmål, menneskerettigheter og mangfold. Eira Suhonen Universitetslektor ved Helsingfors universitet. Eiras forskning retter seg mot spesialundervisning i barnehagen. Hun forsker konkret på identifikasjon av barns vansker, kvaliteten på barnehagetilbudet og voksnes engasjement for og relasjon til barn. Mari Nislin Stipendiat ved Helsingfors universitet. Hun forsker på forholdet mellom voksnes arbeidssituasjon i barnehagen og kvaliteten på barnehagetilbudet. Marjatta Takala Dosent ved Helsingfors universitet. Hun forsker på områder knyttet til inkludering, den spesialpedagogiske utdannelsen og døves situasjon i skolen. Marjatta har publisert en rekke artikler innen disse områdene.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Spesialundervisning i skolen er et tema som er mye debattert, men debatten har til tider vært preget av manglende kunnskaper om hvilke faktorer som spiller inn, forenklede framstillinger og en instrumentell forståelse av hvordan kvaliteten på undervisningen kan heves.Denne boka søker på grunnlag av forskning å bidra til kunnskapsutviklingen innen det (spesial)pedagogiske området. Den gir eksempler på praksis, bidrar med ny forståelse av spesialpedagogikkens plass i skolen og viser at debatten om spesialundervisningen ikke kan skilles fra den generelle debatten om norsk utdanning. Forfatterne presenterer nye perspektiver på den skolepolitiske utviklingen i Norge, og på skolen som en helhetlig opplæringsinstitusjon, og gir innspill til videre forskning og praksisutvikling. Det er først når vi er enige om hva vi mener med likeverdig utdannelse, hva som er god praksis, og på hvilken måte vi ønsker å utvikle det spesialpedagogiske tilbudet, at debatten kan gi oss nyttige svar.Med dette utgangspunktet oppfordres alle som leser boka, til å videreføre debatten om retningen på norsk skole.Inkluderende spesialundervisning retter seg mot forskere, studenter, lærere, spesialpedagoger og andre som arbeider innenfor pedagogisk praksis.Rune Sarromaa HausstätterProfessor ved Høgskolen i Innlandet. Han forsker innenfor området spesialpedagogikk og spesialundervisning.Rune har tidligere blant annet gitt ut bøkene Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer (Fagbokforlaget) og Spesialundervisning i grunnskolen (Fagbokforlaget).Dordy WilsonKunnskapssjef i Hamar og tidligere stipendiat ved Høgskolen i Innlandet.Hun har forsket på områder innen feltet formativ vurdering. Dordy har tidligere gitt ut boka Spesialundervisning i grunnskolen (Fagbokforlaget).Harald JarningFørsteamanuensis ved Universitetet i Oslo.Forskskningsinteressene hans omfatter didaktikk og læreryrket samt utdanningshistoriske og kunnskapspolitiske tema.Han har blant annet publisert «Resultater som teller kunnskapskontroll og resultater i skolens århundre», i PISA sannheten om skolen? og «Between Common Schooling and the Academe: the Internation Examinations Inquiry in Norway, 1935-1961, sammen med Gro Hanne Aas, i An Atlantic Crossing.Sølvi MausethagenFørsteamanuensis ved Oslo Met.Hun forsker på oppfatninger av lærerprofesjonalitet i politiske dokumenter og hos profesjonen selv.Sølvi har blant annet publisert artikler og rapporter innenfor områdene lærer/elev-relasjoner og kvalifisering til høyere utdanning.Peder HaugProfessor ved Høgskulen i Volda.Han har i en årrekke forsket på skolens innhold og utvikling. Peder har gitt ut en rekke bøker og artikler.Den siste boka (2012) er Kvalitet i opplæringa: arbeid i grunnskulen observert og vurdert (Samlaget).Ingrid TveteHøgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet.Hun forsker på området entreprenørskap i skolen.Ingrid har tidligere forsket på holdninger i norske lærebøker knyttet til nord/sør-spørsmål, menneskerettigheter og mangfold.Eira SuhonenUniversitetslektor ved Helsingfors universitet.Eiras forskning retter seg mot spesialundervisning i barnehagen.Hun forsker konkret på identifikasjon av barns vansker, kvaliteten på barnehagetilbudet og voksnes engasjement for og relasjon til barn.Mari NislinStipendiat ved Helsingfors universitet.Hun forsker på forholdet mellom voksnes arbeidssituasjon i barnehagen og kvaliteten på barnehagetilbudet.Marjatta TakalaDosent ved Helsingfors universitet.Hun forsker på områder knyttet til inkludering, den spesialpedagogiske utdannelsen og døves situasjon i skolen.Marjatta har publisert en rekke artikler innen disse områdene.

Produktinformasjon

Inkluderende Spesialundervisning: En Ny Tilnærming

Velkommen til en dyptgående utforskning av Inkluderende Spesialundervisning! Dette verket adresserer en av de mest aktuelle debattene innen norsk utdanning i dag. Har du noen gang lurt på hvordan vi kan gjøre skolen mer inkluderende for alle elever? Denne boken samler en rekke forskningsbaserte perspektiver som bidrar til en bedre forståelse av hva som kreves for å forbedre spesialundervisningen i norske skoler.

Hva du kan forvente av Inkluderende Spesialundervisning

  • Forskning og Praksis: Boken kombinerer akademisk forskning med praktiske eksempler fra klasserommet. Dette gjør det lettere for lærere og spesialpedagoger å anvende ny viten i sitt arbeid.
  • Nye Perspektiver: Inkluderende Spesialundervisning utfordrer forenklede framstillinger og gir leserne en dypere forståelse av spesialpedagogikkens plass i utdanningssystemet.
  • Debattverktøy: Forfatterne oppfordrer leserne til å videreføre debatten om hva en 'likestilt utdanning' virkelig innebærer, og hvordan vi kan heve kvaliteten på undervisningen for alle elever.
  • Autoritative Stemmer: Bidrag fra anerkjente forskere og pedagoger gir boka en solid faglig bakgrunn. Du får innsikt fra personer som Rune Sarromaa Hausstätter og Dordy Wilson, som har lang erfaring innen feltet.

En Ressurs for Ulike Målgrupper

Inkluderende Spesialundervisning henvender seg ikke bare til lærere og spesialpedagoger, men også til studenter, forskere, og alle som har en interesse for pedagogisk praksis. Det er en bok som oppfordrer til refleksjon og kritisk tenkning omkring utdanningspolitikk og praksis.

Forbedr Din Pedagogiske Praksis

Ved å integrere Inkluderende Spesialundervisning i din litteratur kan du være med på å forandre den pedagogiske landskap. Gjør deg klar for å sakte, men sikkert bygge en skolekultur der hver enkelt elev føler seg sett og hørt. Del erfaring med kolleger og bidra til et mer inkluderende læringsmiljø.

Ikke gå glipp av sjansen til å ta del i denne viktige debatten. bestill din kopi av Inkluderende Spesialundervisning i dag, og vær med på å skape en mer rettferdig og inkluderende fremtid i skolen!

Spesifikasjon

Produkt
ProduktnavnInkluderende spesialundervisning
MerkeOther Brand

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 459,- den billigste prisen for Inkluderende Spesialundervisning blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Fallende
Laveste pris:
399,-
Gjennomsnittspris:
435,-
Høyeste pris:
499,-
Beste tilbudet:
platekompaniet.no
Ikke tilgjengelig