Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk

Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk

Dette er en bok om ulike aspekter ved teoridannelse innenfor det pedagogiske fagfeltet. Hovedtyngden ligger på ulike teoriformer som kan identifiseres innenfor pedagogikken. Slik sett er boka et motargument mot den vanlige oppfatningen blant pedagogiske filosofer og andre om at pedagogisk teori er av én type, nemlig en normat......
fra 519,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Dette er en bok om ulike aspekter ved teoridannelse innenfor det pedagogiske fagfeltet. Hovedtyngden ligger på ulike teoriformer som kan identifiseres innenfor pedagogikken. Slik sett er boka et motargument mot den vanlige oppfatningen blant pedagogiske filosofer og andre om at pedagogisk teori er av én type, nemlig en normativ, praksisrettet form for teori. Her hevdes det tvert imot at pedagogiske teorier kan ha ulike former. I boka identifiseres det tre slike former, men det utelukkes ikke at det kan finnes flere. Argumentasjonen er basert på et eksplisitt syn på hva vitenskapelige teorier er. Dette teorisynet er også grunnlaget for å hevde at pedagogiske teorier ikke skiller seg vesentlig fra andre fagområders teorier, samt for en annerledes forståelse av teori praksis-forholdet enn den man ofte finner. Teoridannelse er mangfoldig og handler ikke bare om teoriformer, men også om utvikling av teori i ulike stadier. Dette illustreres i diskusjonen om hva slags kunnskaper pedagogiske aktører kan konstruere fra innsiden av en aktivitet, og i diskusjonen om praksisbegrepets beskaffenhet og teoretiske status. Tone Kvernbekk er førsteamanuensis i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på ulike problemer i pedagogisk teoridannelse, noe denne boka er et eksempel på. Kvernbekk har i de seinere årene også arbeidet mye med narrativ teori og anvendelsen av den i pedagogisk forsking.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Dette er en bok om ulike aspekter ved teoridannelse innenfor det pedagogiske fagfeltet. Hovedtyngden ligger på ulike teoriformer som kan identifiseres innenfor pedagogikken. Slik sett er boka et motargument mot den vanlige oppfatningen blant pedagogiske filosofer og andre om at pedagogisk teori er av én type, nemlig en normativ, praksisrettet form for teori. Her hevdes det tvert imot at pedagogiske teorier kan ha ulike former. I boka identifiseres det tre slike former, men det utelukkes ikke at det kan finnes flere. Argumentasjonen er basert på et eksplisitt syn på hva vitenskapelige teorier er. Dette teorisynet er også grunnlaget for å hevde at pedagogiske teorier ikke skiller seg vesentlig fra andre fagområders teorier, samt for en annerledes forståelse av teori praksis-forholdet enn den man ofte finner.Teoridannelse er mangfoldig og handler ikke bare om teoriformer, men også om utvikling av teori i ulike stadier. Dette illustreres i diskusjonen om hva slags kunnskaper pedagogiske aktører kan konstruere fra innsiden av en aktivitet, og i diskusjonen om praksisbegrepets beskaffenhet og teoretiske status.Tone Kvernbekk er førsteamanuensis i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på ulike problemer i pedagogisk teoridannelse, noe denne boka er et eksempel på. Kvernbekk har i de seinere årene også arbeidet mye med narrativ teori og anvendelsen av den i pedagogisk forsking.

Produktinformasjon

Oppdag Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk

Pedagogisk Teoridannelse er en viktig bok som utforsker teoriene bak pedagogikkens praksis. Denne boka er et must for alle som ønsker å forstå kompleksiteten i teoridannelsen innen dette fagfeltet. Skriveren, Tone Kvernbekk, gir oss en dypere innsikt i de ulike former for teori som finnes i pedagogikken, og motbeviser populær tro om at pedagogisk teori kun er en normativ og praksisrettet størrelse.

Ulike Teoriformer i Pedagogikk

I Pedagogisk Teoridannelseteoriformer som kan identifiseres innen pedagogikken, og åpner for muligheten for at det kan finnes enda flere. Dette utfordrer den ensidige oppfatningen i feltet, og gir en mer nyansert forståelse av hva pedagogisk teori kan være. Blant temaene hun dekker finner vi:

  • Vitenskapelige perspektiver: Hvordan teoriene kan forstås og anvendes i pedagogisk praksis.
  • Kunnskap fra praksis: Hvordan pedagogiske aktører kan utvikle teori fra sine erfaringer.
  • Praksisbegrepet: En dypere forståelse av forholdet mellom teori og praksis.

Hvem er Tone Kvernbekk?

Tone Kvernbekk er førsteamanuensis i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hennes ekspertise i vitenskapsteoretiske perspektiver gjør at hun kan tilby en unik innsikt i hvordan teori henger sammen med pedagogisk praksis. I sin forskning har hun også gravd dypt i narrativ teori og dets anvendelse i pedagogisk forskning.

Hvorfor Velge Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk?

Denne boka er ikke bare en akademisk tekst; den er et verdifullt verktøy for alle som jobber innen pedagogikk, enten du er student, lærer, eller forsker. Kvernbekks tilnærming gir deg:

  • En ny perspektiv til praksis i klasserommet.
  • Verktøy for å kritisk vurdere eksisterende teorisk materiale.
  • Inspirasjon til egen forskning og teoriutvikling.

Oppdag Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk i dag, og bli en del av den meningsfulle diskusjonen om teoridannelse i pedagogikk! Denne boka er en verdifull ressurs for å forstå hvordan teori former praksis – og hvorfor det er avgjørende for fremtidens pedagogiske metoder.

Spesifikasjon

Produkt
ProduktnavnKvernbekk Tone Pedagogisk teoridannelse
MerkeOther Brand

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 519,- den billigste prisen for Pedagogisk Teoridannelse Av Tone Kvernbekk blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
455,-
Gjennomsnittspris:
476,-
Høyeste pris:
501,-
Beste tilbudet:
platekompaniet.no
Ikke tilgjengelig