Rektor Som Leder Og Sjef

Rektor Som Leder Og Sjef

Internasjonale studier som har påvist skoleledernes betydning for skoleutvikling finner gjenklang i nyere norske studier som har undersøkt relasjonen mellom ledelse og innovasjonsarbeid i skolen. Skoleledere har et uttalt ansvar og en viktig funksjon i arbeidet med kunnskapsutvikling i kollegiet, og de har ansvar for å utvikl......
fra 240,-
Tilgjengelig i 3 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Boka presenterer resultater fra nyere empiriske studier om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Hensikten er å bidra med resultater og analytiske perspektiver som kan hjelpe skoleledere til å forme en kunnskapsbasert praksis på sin arbeidsplass, og å forstå de utfordringene de møter i sin daglige praksis. I flere av kapitlene i boka analyserer forfatterne praktiske caser som kan fungere som et speil når skoleledere reflekterer over sin egen praksis.<br>Internasjonale studier som har påvist skoleledernes betydning for skoleutvikling finner gjenklang i nyere norske studier som har undersøkt relasjonen mellom ledelse og innovasjonsarbeid i skolen. <br><br>Skoleledere har et uttalt ansvar og en viktig funksjon i arbeidet med kunnskapsutvikling i kollegiet, og de har ansvar for å utvikle egen kompetanse. Flere nordiske studier viser imidlertid at skoleledere tolker handlingsrommet sitt svært forskjellig, og at dette påvirker skolens praksis og lederens rolleutøvelse. Mye tyder på at skolene ikke i tilstrekkelig grad makter å nyttiggjøre seg og utvikle kompetansen de besitter, og kanskje heller ikke dra nytte av de forskningsbidrag som foreligger. Dette er en av flere utfordringer som denne boka tar opp. <br><br>Boka er en vitenskapelig antologi og representerer et viktig bidrag til den forskningsbaserte undervisningen innenfor utdanningsledelse og det nasjonale rektorprogrammet. <br><br>Bokas redaktører er Jorunn Møller og Eli Ottesen. Bidragsytere forøvrig er: Fred Carlo Andersen, Kari Bachmann, Tor Colbjørnsen, Charles Hammersvik, Kristin Helstad, Henning Jakhelln, Ruth Jensen, Kirsten Sivesind, Guri Skedsmo, Trond Welstad og Marit Aas. Instituttleder Sølvi Lillejord skriver avslutningskapitlet. Redaktørene og de fleste bidragsyterne arbeider ved ILS, Universitetet i Oslo, mens Kari Bachmann arbeider ved Høgskulen i Volda og Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Internasjonale studier som har påvist skoleledernes betydning for skoleutvikling finner gjenklang i nyere norske studier som har undersøkt relasjonen mellom ledelse og innovasjonsarbeid i skolen. Skoleledere har et uttalt ansvar og en viktig funksjon i arbeidet med kunnskapsutvikling i kollegiet, og de har ansvar for å utvikle egen kompetanse. Flere nordiske studier viser imidlertid at skoleledere tolker handlingsrommet sitt svært forskjellig, og at dette påvirker skolens praksis og lederens rolleutøvelse. Mye tyder på at skolene ikke i tilstrekkelig grad makter å nyttiggjøre seg og utvikle kompetansen de besitter, og kanskje heller ikke dra nytte av de forskningsbidrag som foreligger. Dette er en av flere utfordringer som denne boka tar opp. Boka er en vitenskapelig antologi og representerer et viktig bidrag til den forskningsbaserte undervisningen innenfor utdanningsledelse og det nasjonale rektorprogrammet. Bokas redaktører er Jorunn Møller og Eli Ottesen. Bidragsytere forøvrig er: Fred Carlo Andersen, Kari Bachmann, Tor Colbjørnsen, Charles Hammersvik, Kristin Helstad, Henning Jakhelln, Ruth Jensen, Kirsten Sivesind, Guri Skedsmo, Trond Welstad og Marit Aas. Instituttleder Sølvi Lillejord skriver avslutningskapitlet. Redaktørene og de fleste bidragsyterne arbeider ved ILS, Universitetet i Oslo, mens Kari Bachmann arbeider ved Høgskulen i Volda og Fylkesmannen i Møre og Romsdal.

Produktinformasjon

Oppdag 'Rektor Som Leder Og Sjef'

Rektor Som Leder Og Sjef er en uunnværlig kilde for skoleledere som ønsker å forstå og forbedre sin rolle i skolen. Boken gir en grundig utforskning av hvordan styring, ledelse og kunnskapsutvikling interagerer i utdanningssystemet. Med bidrag fra fremstående forskere og praktikere, dykker den ned i empiriske studier og gir innsikter som er direkte anvendbare i praksis.

Innblikk i Ledelse i Skolen

  • Forstå lederens ansvar i økonomisk og pedagogisk kontekst.
  • Få konkrete eksempler og casestudier som belyser ledelsesutfordringer.
  • Utvikle en kultur for kunnskapsutvikling blant kollegiet.
  • Reflektere over egen praksis med analytiske perspektiver.

Forskning og Praksis

Videre belyser 'Rektor Som Leder Og Sjef' sammenhengen mellom ledelse og innovasjon i skolen. Internasjonale og nasjonale studier fremhever betydningen av skoleledere for skoleutvikling – en tematikk som er essensiell i dagens utdanningslandskap.

Dybdeinnsikt og Refleksjon

Med kapitler som analyserer praktiske caser, fungerer boken som et speil for ledere som ønsker å reflektere over og forbedre sin egen praksis. Den gir redskapene du trenger for å navigere i utfordringer og gripe muligheter i din lederrolle.

Detaljer om Boken

  • Forfattere: Jorunn Møller, Eli Ottesen med bidrag fra fremtredende eksperter.
  • Utgave: 1. utg.
  • Språk: Norsk (Bokmål)
  • Sidetall: 305
  • ISBN: 9788215017976
  • Veil. pris: 559 kr
  • Forlag: Universitetsforlaget AS
  • Innbinding: Heftet
  • Utgitt: 2011

Ikke vent med å berike din kunnskap! Ta steget mot å bli en mer effektiv skoleleder med 'Rektor Som Leder Og Sjef' – din guide til bedre ledelse og kunnskapsutvikling i skolen.

Spesifikasjon

Produkt
ProduktnavnMøller Jorunn Rektor som leder og sjef
MerkeUniversitetsforlaget As

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 240,- den billigste prisen for Rektor Som Leder Og Sjef blant 3 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
240,-
Gjennomsnittspris:
240,-
Høyeste pris:
240,-
Beste tilbudet:
bokia.no
Ikke tilgjengelig