Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl

Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl

Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever?Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år.......
fra 489,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Hva er bakgrunnen for overrepresentasjon av minoritetselever i spesialundervisning? Er dette et problem eller et gode for elevene? <br><br>Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever?<br>Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år. Førsteutgaven (2005) var en kritisk analyse av sakkyndige anbefalinger om spesialundervisning til minoritetselever i perioden 1990-2000. Forfatteren hevdet den gang at vurderingene var preget av etnosentrisme, og at det resulterte i feildiagnostisering og overrepresentasjon av minoritetselever innenfor spesialundervisning. <br><br>Denne andreutgaven inneholder nye kvantitative og kvalitative studier av diagnostisering av såkalte lærevansker blant minoritetselever i perioden 2001-2005. Er den profesjonelle diagnostiseringen forbedret? <br><br>Boka gir et sjeldent innsyn i kategorisering av normalitet og avvik i den flerkulturelle skolen. I fortellingen om Amir og i kapitler om intelligenstesting av flerspråklige elever problematiserer forfatteren det profesjonelle sakkyndige blikket og skolens håndtering av etnisk mangfold, og viser hvordan flerspråklighet behandles som en funksjonshemming i skolen. <br><br>Boka inneholder fem nye kapitler. Joron Pihl setter bl.a. opplæring av minoritetselevene inn i et menneskerettighetsperspektiv og kritiserer spesialundervisningens pedagogiske og politiske funksjon og etnisk diskriminering i skolen. Et sentralt poeng er at den ordinære undervisningen bør legges om slik at innhold og metoder tilpasses det etniske mangfoldet. <br><br>Joron Pihls problemstillinger er like enkle som de er viktige: Er det slik at vi mener at minoritetsspråklige elever har lærevansker rett og slett fordi de er minoritetsspråklige? Etnisk mangfold bør leses av mange grunner - også de som er sterkt uenig i Joron Pihls synspunkter vil finne mye av interesse i denne boken. (Jan G. Mossige i Skolepsykologi)
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever?Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år. Førsteutgaven (2005) var en kritisk analyse av sakkyndige anbefalinger om spesialundervisning til minoritetselever i perioden 1990-2000. Forfatteren hevdet den gang at vurderingene var preget av etnosentrisme, og at det resulterte i feildiagnostisering og overrepresentasjon av minoritetselever innenfor spesialundervisning. Denne andreutgaven inneholder nye kvantitative og kvalitative studier av diagnostisering av såkalte lærevansker blant minoritetselever i perioden 2001-2005. Er den profesjonelle diagnostiseringen forbedret? Boka gir et sjeldent innsyn i kategorisering av normalitet og avvik i den flerkulturelle skolen. I fortellingen om Amir og i kapitler om intelligenstesting av flerspråklige elever problematiserer forfatteren det profesjonelle sakkyndige blikket og skolens håndtering av etnisk mangfold, og viser hvordan flerspråklighet behandles som en funksjonshemming i skolen. Boka inneholder fem nye kapitler. Joron Pihl setter bl.a. opplæring av minoritetselevene inn i et menneskerettighetsperspektiv og kritiserer spesialundervisningens pedagogiske og politiske funksjon og etnisk diskriminering i skolen. Et sentralt poeng er at den ordinære undervisningen bør legges om slik at innhold og metoder tilpasses det etniske mangfoldet. "Joron Pihls problemstillinger er like enkle som de er viktige: Er det slik at vi mener at minoritetsspråklige elever har lærevansker rett og slett fordi de er minoritetsspråklige? Etnisk mangfold bør leses av mange grunner - også de som er sterkt uenig i Joron Pihls synspunkter vil finne mye av interesse i denne boken." (Jan G. Mossige i Skolepsykologi)

Produktinformasjon

Oppdag Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl

Er du nysgjerrig på hvordan minoritetselever opplever skolen? Med Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl, får du en dypdykk i et viktig emne – overrepresentasjonen av minoritetselever i spesialundervisning. Boken gir et kritisk blikk på diagnoser og ifølge Pihl kan disse utfordringene være et resultat av etnisk diskriminering. Bli med på en reise der vi stiller spørsmål som: Er lærevanskene reelle, eller skapes de av systemet?

Viktige Perspektiver i Boken

  • Kritisk analyse: Pihl analyserer sakkyndige vurderinger fra 1990-2005.
  • Ny forskning: Den andreutgaven inneholder ny informasjon basert på både kvantitative og kvalitative studier.
  • Pedagogiske forslag: Lær om alternative tilnærminger til spesialundervisning for minoritetselever.
  • Menneskerettighetsperspektiv: Boken setter fokus på hvordan opplæring bør justeres for å inkludere alle elever.

Flerspråklighet som Ressurs

Joron Pihl problematiserer også hvordan flerspråklighet ofte behandles i skolen. Er det slik at vi ser på flerspråklige elever som en ekstra utfordring? Gjennom fortellingene om elever som Amir, setter forfatteren søkelys på hvordan vi kan forbedre vårt pedagogiske blikk mot etnisk mangfold. Boka oppfordrer til refleksjon og stiller spørsmål ved vår forståelse av normalitet og avvik.

Detaljer om Boken

  • Forfatter: Joron Pihl
  • Utgiver: Universitetsforlaget AS
  • Språk: Norsk (Bokmål)
  • Sidetall: 352
  • Utgave: 2. utgave, utgitt i 2010
  • ISBN: 9788215015989
  • Veil. pris: 529 NOK

Er du lærer, student eller bare interessert i utdanningssystemet vårt? Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl gir et kritisk og insiktsfullt perspektiv på viktige temaer som påvirker utdanningene til våre minoritetselever. Et must-read for alle som ønsker å forstå og forbedre skolehverdagen for alle elever!

Spesifikasjon

Spesifikasjoner
SpråkNorsk
Generelt
Sett
Nei

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 489,- den billigste prisen for Etnisk Mangfold I Skolen Av Joron Pihl blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Fallende
Laveste pris:
447,-
Gjennomsnittspris:
459,-
Høyeste pris:
492,-
Beste tilbudet:
platekompaniet.no
Ikke tilgjengelig