Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser

Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser

Denne boken handler om etiske aspekter ved ulike pedagogiske praksiser. Pedagogikk dreier seg ikke bare om hva som er effektivt, men også hva som er godt.Forfatterne i boken forstår pedagogisk etikk på en ny måte. Tradisjonelt har man startet med etiske teorier og så anvendt disse på pedagogiske situasjoner og dilemmaer. Tank......
fra 464,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Denne boken handler om etiske aspekter ved ulike pedagogiske praksiser. Pedagogikk dreier seg ikke bare om hva som er effektivt, men også hva som er godt.<br><br/> <br><br/>Forfatterne i boken forstår pedagogisk etikk på en ny måte. Tradisjonelt har man startet med etiske teorier og så anvendt disse på pedagogiske situasjoner og dilemmaer. Tanken i denne boken er at de etiske ressursene finnes i og i forlengelsen av de pedagogiske praksisene. På forskjellig vis starter derfor kapitlene i ulike pedagogiske praksiser. Gjennom teoretisk informerte analyser av disse skriver forfatterne frem etiske ressurser. Boken foreslår at dette kan skje på tre måter: gjennom artikulasjon, forstyrrelse og ekspansjon av praksisene. Ulike pedagogiske praksiser og aspekter blir analysert: Barnehager, spesialpedagogikk, lærebøker, lærerprofesjonens profesjonsetiske plattform, den flerkulturelle skolen, holdningsdannelse, skolegården, fortellinger, religiøst mangfold og mer. <br><br/> <br><br/>Boken henvender seg til lærere i skole og barnehage, pedagogiske ledere, lærerutdannere, forskere innenfor både pedagogikk og etikk, og studenter ved ulike pedagogiske utdanninger.<br><br/> <br><br/>Redaktører er Geir Afdal, professor ved Det teologiske menighetsfakultet, Åse Røthing, professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Espen Schjetne, førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Denne boken handler om etiske aspekter ved ulike pedagogiske praksiser. Pedagogikk dreier seg ikke bare om hva som er effektivt, men også hva som er godt.Forfatterne i boken forstår pedagogisk etikk på en ny måte. Tradisjonelt har man startet med etiske teorier og så anvendt disse på pedagogiske situasjoner og dilemmaer. Tanken i denne boken er at de etiske ressursene finnes i og i forlengelsen av de pedagogiske praksisene. På forskjellig vis starter derfor kapitlene i ulike pedagogiske praksiser. Gjennom teoretisk informerte analyser av disse skriver forfatterne frem etiske ressurser. Boken foreslår at dette kan skje på tre måter: gjennom artikulasjon, forstyrrelse og ekspansjon av praksisene. Ulike pedagogiske praksiser og aspekter blir analysert: Barnehager, spesialpedagogikk, lærebøker, lærerprofesjonens profesjonsetiske plattform, den flerkulturelle skolen, holdningsdannelse, skolegården, fortellinger, religiøst mangfold og mer.Boken henvender seg til lærere i skole og barnehage, pedagogiske ledere, lærerutdannere, forskere innenfor både pedagogikk og etikk, og studenter ved ulike pedagogiske utdanninger.Redaktører er Geir Afdal, professor ved Det teologiske menighetsfakultet, Åse Røthing, professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Espen Schjetne, førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold

Produktinformasjon

Oppdag Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser

Er du på jakt etter en dypere forståelse av etiske aspekter i pedagogikken? Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser er boken som hjelper deg å navigere i det ofte komplekse landskapet av etiske dilemmaer i læringsmiljøer. Utgitt av Cappelen Damm AS, tilbyr denne boken en ny vinkel på hvordan vi kan forstå og anvende etiske ressurser i pedagogiske situasjoner.

Hva Handler Boken Om?

Boken tar for seg hvordan pedagogikk ikke bare handler om det effektive, men også det gode. Forfatterne foreslår en metode hvor etiske ressurser finnes innenfor og i forlengelse av de pedagogiske praksisene. Hver kapitlet er inspirert av ulike pedagogiske scenarioer, og vi lærer hvordan vi kan artikulere, forstyrre og ekspandere disse praksisene.

Viktige Temaer i Boken

  • Barnehager: Hvordan etikk kan implementeres i tidlig utdanning.
  • Spesialpedagogikk: Utfordringer og muligheter for etisk refleksjon.
  • Lærebøker: Kritisk analyse av innhold og undervisningsopplegg.
  • Flerkulturell skole: Hvordan møte mangfold med etiske perspektiver.
  • Religiøst mangfold: Navigere i respekt og forståelse blant ulike trosretninger.

For redaktører Geir Afdal, Åse Røthing, og Espen Schjetne, er det helt essensielt at boken henvender seg til en bred målgruppe. Den er perfekt for lærere, pedagogiske ledere, lærerutdannere, og ikke minst for studenter som ønsker å fordype seg i etikk innen pedagogikk.

Praktisk Informasjon

Utgave: 1. utg.
Språk: Norsk (Bokmål)
Sidetall: 231
ISBN: 9788202457389
Vekt: 447 g
Innbinding: Heftet
Utgitt: 2014
Veil. pris: 479 NOK

Konklusjon

Ikke bare en bok, men en invitasjon til refleksjon og handling! Med Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser kan du bli en del av den viktige diskusjonen rundt etikk i utdanning. Perfekt for både lærere og studenter, handler denne boken om å skape etisk bevissthet i læringsmiljøet. Så, er du klar til å utforske etikkens rolle i pedagogikken?

Spesifikasjon

Spesifikasjoner
SpråkNorsk

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 464,- den billigste prisen for Empirisk Etikk I Pedagogiske Praksiser blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Vokser
Laveste pris:
383,-
Gjennomsnittspris:
410,-
Høyeste pris:
445,-
Beste tilbudet:
norli.no
Tilgjengelig