Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn

Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn

Hva skyldes økningen i bruken av ADHD-diagnosen i Norge og mange andre vestlige land? Kan denne utviklingen fortelle oss noe om forhold i samfunnet?I denne boka utvikler forfatterne analyser av ADHD ut fra ulike perspektiver, relatert til diagnostisering, skolehverdagen, arv/miljø, samt barns og foreldres opplevelser av diagn......
fra 358,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Hva skyldes økningen i bruken av ADHD-diagnosen i Norge og mange andre vestlige land? Kan denne utviklingen fortelle oss noe om forhold i samfunnet? I denne boka utvikler forfatterne analyser av ADHD ut fra ulike perspektiver, relatert til diagnostisering, skolehverdagen, arv/miljø, samt barns og foreldres opplevelser av diagnose og behandling. En gjennomgående kritisk tilnærming ligger til grunn for analysene, der forfatterne spør om velferdsstatens iver etter måling og standardisering går hånd i hånd med en økt medikalisering og mot et stadig snevrere område for normalitet. En bredere forståelse av relasjonen mellom fenomenet ADHD og samfunnsendringer kan bidra til å utvikle andre tilnærminger til problemet enn diagnostikk og medisinering. Boka henvender seg derfor til studenter innenfor sosial- og helsefag, til lærerstudenter, samt til dem som arbeider innenfor pedagogisk arbeid og helsetjenester rettet mot barn og unge. Den vil også være av interesse for alle andre som er opptatt av forhold mellom helse og samfunn. Bidragsytere: Arne Olav Dahlshaug, Maria Louise Karlsen og Siri Christine Næss er alle sosiologer utdannet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. Lisbeth Elvira Levang og Ingvild Firman Fjellså er også sosiologer fra NTNU og tilknyttet Sosiologisk poliklinikk i Trondheim. Runa Næss Korshavn og Elise Farstad Djupedal er begge lektorer i samfunnsfag og utdannet ved NTNU. Aina Olsvold er privatpraktiserende psykolog og gjesteforsker ved Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo. Aksel Tjora er professor i sosiologi ved NTNU og leder av Sosiologisk poliklinikk.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Hva skyldes økningen i bruken av ADHD-diagnosen i Norge og mange andre vestlige land? Kan denne utviklingen fortelle oss noe om forhold i samfunnet?I denne boka utvikler forfatterne analyser av ADHD ut fra ulike perspektiver, relatert til diagnostisering, skolehverdagen, arv/miljø, samt barns og foreldres opplevelser av diagnose og behandling. En gjennomgående kritisk tilnærming ligger til grunn for analysene, der forfatterne spør om velferdsstatens iver etter måling og standardisering går hånd i hånd med en økt medikalisering og mot et stadig snevrere område for normalitet.En bredere forståelse av relasjonen mellom fenomenet ADHD og samfunnsendringer kan bidra til å utvikle andre tilnærminger til problemet enn diagnostikk og medisinering. Boka henvender seg derfor til studenter innenfor sosial- og helsefag, til lærerstudenter, samt til dem som arbeider innenfor pedagogisk arbeid og helsetjenester rettet mot barn og unge. Den vil også være av interesse for alle andre som er opptatt av forhold mellom helse og samfunn.Bidragsytere:Arne Olav Dahlshaug, Maria Louise Karlsen og Siri Christine Næss er alle sosiologer utdannet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. Lisbeth Elvira Levang og Ingvild Firman Fjellså er også sosiologer fra NTNU og tilknyttet Sosiologisk poliklinikk i Trondheim. Runa Næss Korshavn og Elise Farstad Djupedal er begge lektorer i samfunnsfag og utdannet ved NTNU. Aina Olsvold er privatpraktiserende psykolog og gjesteforsker ved Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo. Aksel Tjora er professor i sosiologi ved NTNU og leder av Sosiologisk poliklinikk.

Produktinformasjon

Oppdag boken 'Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn'

Er du nysgjerrig på sammenhengen mellom ADHD-diagnoser og samfunnsendringer? Boken 'Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn' tilbyr en grundig analyse av denne aktuelle problematikken, skrevet av anerkjente sosiologer fra NTNU. Her får du innblikk i hvordan vår moderne verden former forståelsen av ADHD, diagnosen selv, og de ulike påvirkninger som former barn og foreldres opplevelser.

Innholdet i 'Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn'

  • Diagnostisering: Hvordan blir ADHD-diagnoser vurdert i dagens samfunn?
  • Skolehverdagen: Utfordringer for lærere og elever i dagens utdanningssystem.
  • Arv og miljø: Hva påvirker utviklingen av ADHD, og hvordan påvirker disse faktorene hverandre?
  • Foreldres og barns opplevelser: Virkelige historier og erfaringer fra de berørte.

Kritisk perspektiv på medikalisering

Forfatterne stiller spørsmålet: Bidrar velferdsstatens fokus på måling og standardisering til en medikalisering av ADHD? Denne boken inviterer leserne til å reflektere over det snevre rommet for normalitet og hvordan vi kan utvikle nye, mer holistic tilnærminger til barn med ADHD, uten å nødvendigvis ty til diagnoser og medisiner.

Hvem bør lese 'Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn'?

Er du student innen sosial- eller helsefag? Kanskje du er lærerstudent, eller jobber innenfor pedagogisk arbeid eller helsetjenester for barn og unge? Denne boken vil utvilsomt være av stor interesse for deg! Men ikke bare det; alle som er opptatt av forholdet mellom helse og samfunn vil finne verdifull kunnskap her.

Med bidragsytere som er eksperter innen sitt felt, er 'Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn' en uunnværlig ressurs for deg som ønsker å forstå hvordan ADHD og samfunnsforhold påvirker hverandre.

Spesifikasjon

Produkt
ProduktnavnTjora Aksel ADHD og det disiplinerte samfunn
MerkeOther Brand
TypeBøker
Spesifikasjoner
SjangerPsykologi & Pedagogikk
FormatHeftet
SpråkNorsk

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 358,- den billigste prisen for Adhd Og Det Disiplinerte Samfunn blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
295,-
Gjennomsnittspris:
311,-
Høyeste pris:
325,-
Beste tilbudet:
norli.no
Tilgjengelig