Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen

Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen

Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mestavgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studierpåvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner iNorge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg omforståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvali......
fra 599,-
Tilgjengelig i 2 butikker
Frakt og levering
Beskrivelse
Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mest avgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studier påvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner i Norge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg om forståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres. Knut Roald viste i egen forskning og i boka Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolen handler om kollektive læringsprosesser, og denne boka viderefører denne forståelsen gjennom forfatterbidrag basert på nyere norsk forskning. Kvalitetsutvikling i skolen er da en kontinuerlig læringsprosess, der lærerne, skolelederne, andre ansatte og skoleeierne arbeider systematisk med å sette seg mål, velge tiltak og vurdere tilstanden. De vurderingene som foretas, følges opp med justeringer, nye mål og tiltak. Når skolekvalitet skal måles og vurderes, omfatter disse prosessene bruk av forskjellige datakilder. Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen har i NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen valgt å videreføre de tre kvalitetsdimensjonene som ble lagt fram ved innføringen av et nasjonalt kvalitetssystem i 2004. Disse knytter kvalitet i opplæringen til strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet. Men hva betyr dette i praksis? Det handler denne boka om, og ledelse av kvalitetsarbeid belyses gjennom bidragene til elleve forfattere. Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang er bokas redaktører.
Forhåndsbestill
Frakt og levering
Beskrivelse
Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mestavgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studierpåvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner iNorge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg omforståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres.Knut Roald viste i egen forskning og i bokaKvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolenhandler om kollektive læringsprosesser, og denne boka viderefører denneforståelsen gjennom forfatterbidrag basert på nyere norsk forskning. Kvalitetsutvikling i skolen er da enkontinuerlig læringsprosess, der lærerne, skolelederne, andre ansatte ogskoleeierne arbeider systematisk med å sette seg mål, velge tiltak og vurderetilstanden. De vurderingene som foretas, følges opp med justeringer, nye mål ogtiltak.Når skolekvalitet skal måles og vurderes, omfatter disseprosessene bruk av forskjellige datakilder. Utvalget for kvalitetsutvikling iskolen har i NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolenvalgt å videreføre de tre kvalitetsdimensjonene som ble lagt fram vedinnføringen av et nasjonalt kvalitetssystem i 2004. Disse knytter kvalitet iopplæringen til strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet.Men hva betyr dette i praksis? Det handler denne boka om, ogledelse av kvalitetsarbeid belyses gjennom bidragene til elleve forfattere.Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang er bokas redaktører.

Produktinformasjon

Forstå Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen

Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen er en essensiell ressurs for alle som ønsker å forbedre utdanningskvaliteten. Boken utforsker hvordan kvalitetsarbeid i skolen er en kontinuerlig læringsprosess, der lærere, skoleledere, ansatte og skoleeiere går sammen for å oppnå mål og evaluere fremgang.

Kvalitetsdimensjoner som former utdanningen

I boken blir det lagt vekt på de tre dimensjonene av kvalitet som ble utviklet i forbindelse med det nasjonale kvalitetssystemet:

  • Strukturkvalitet: Hvordan er skolen bygget opp? Hvilke ressurser har man tilgjengelig?
  • Prosesskvalitet: Hvordan foregår undervisningen? Hvilke metoder og strategier brukes?
  • Resultatkvalitet: Hva oppnår elevene? Hvordan vurderes læringsutbyttet?

Gjennom bidrag fra elleve dyktige forfattere, inkludert redaktørene Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang, dykker boka ned i hva disse kvalitetsdimensjonene faktisk betyr i praksis. Er du nysgjerrig på hvordan kvalitetsarbeidet kan forbedres i din skole? Dette er boken for deg!

Praktiske verktøy for kvalitetsutvikling

Boken Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen gir konkrete tips og strategier for hvordan skoleledelse kan implementere kvalitetsutvikling. Den tar for seg:

  • Systematisk målsetting og oppfølging
  • Bruk av datakilder for evaluering
  • Betydningen av kollektive læringsprosesser

Ved å lese denne boken vil du få innsikt i hvordan ansatte kan samarbeide for å skape et bedre læringsmiljø for elevene. Den gir også eksempler på suksesshistorier og utfordringer som mange skoler møter i sitt kvalitetsarbeid.

Er dette boken for deg?

Hvis du jobber innen utdanningssektoren, enten som lærer, skoleleder eller i en annen rolle, er Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen en uvurderlig ressurs som kan bidra til å forbedre skolen din. Er du klar for å ta steget mot en bedre utdanning?

Spesifikasjon

Generelt
Sett
Nei

Pris og prishistorikk

Akkurat nå er 599,- den billigste prisen for Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen blant 2 butikker hos Prisradar. Sjekk også vår topp 5-rangering av beste pedagogikk og psykologi for å være sikker på at du gjør det beste kjøpet.

Prisutvikling:
Stabil
Laveste pris:
599,-
Gjennomsnittspris:
599,-
Høyeste pris:
599,-
Beste tilbudet:
norli.no
Tilgjengelig